Sider

tirsdag den 21. september 2010

Mentorpanel ytre sig

Det er ikke nogen nyhed, at det gælder om at være synlig, at have accesibility, være tilgængelig over for ens kunder, brugere, samarbejdspartnere m.m.

Når det nu er en af de ting, mentorpanelet ofte fortæller de virksomheder, der er inden til en session, så var det ved at være på tide, at vi selv blev tilgængelige også. Derfor har vi fået en hjemmeside, som du kan tjekke ud på www.mentorpanel.dk 

Men med hjemmesiden kom trange til at kunne udtrykke os om dette og hint, gå i dialog med jer, videregive inspirationskilder, nyheder, gode ideer og meget andet. Derfor denne blog også.


Gaven til jer er denne gang de ti fælder som iværksættere efter sigende skulle være slemme til at falde i:

1. Køre soleræs: Du SKAL ikke arbejde alene, fordi du er iværksætter. Udliciter, find samarbejdspartnere m.m.
2.  Drukner i hjælp: Ikke alle råd er til for at blive fulgt. Drop den velmenende hjælp fra den  kassedamen og de formanende ord fra dine bedsteforældre. Saml i stedet en gruppe af mennesker, der er klar til at give dig råd til din virksomhed løbende.
3. Glemmer at sælge: Du kommer til at bruge al for meget tid på at udvikle din ide. MEN du skal have lige så meget fokus på salg som på forretningsudvikling. Mindst! 
4.Tænker for småt: Du har et smalt markede, eller er i en niche af branchen. Angrib et større marked, som giver virksomheden mulighed for at få stadigt større markedsbidder.Der er ingen grund til at lade sig begrænse på forhånd.
5. Glemmer afsætningsovervejelser: Har du styr på distributionskanalerne? Lav en liste over potentielle referencepersoner, som evt. kan hjælpe dig med at komme på markedet, og som har eksisterende distributionskanaler. 
6. Spildte reklamekroner: Reklamepengene skal give afkast - dvs. gøre dig kendt hos kunderne. Lad være med at satse hele annoncebudgettet på én gang. gør dig klart hvem du skal ramme, og annoncer der hvor de ser det. 
7. For lidt startkapital:  Der skal ikke kun betales for husleje og indkøb af udstyr men også eksempelvis lønomkostninger, forsikringer og andre driftsomkostninger. Lav en præcis beregning af omkostningerne og forventet indtjening - få hjælp hvis du har brug for det!8. Glemmer forretningsplanen: Har du en plan for, hvordan du skal nå dine mål? Overvej nøje, hvilket kerneelement, der får din forretning til at køre – og læg en plan for salget tre år frem i tiden, fortjeneste og overskud.
9. Overdreven planlægning: Du kan ikke planlægge dig ud af alle problemer. Lad være med at gruble for meget over tingene, men kast dig ud i det. Du kan have lagt de bedste planer, læst alt om iværksætteri, sikret dig efter bedste evne, vil du kan alligevel begå fejl. Alliere dig med erfarne erfarvsfolk, der har været igennem tromlen før. 


Har du prøvet noget af dette? Giv dine erfaringer videre

Ingen kommentarer:

Send en kommentar